Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Teaterpremiär i Oktober: Commediehuset på Sillgatan

Kulturföreningen Teatervindens pjäs ”Commediehuset på Sillgatan” är en teater om en teater som spelar en teater år 1787. I Göteborg på Sillgatan fanns den teatern som Patrick Alströmer inrättat 1779. De blev de första i Sverige att spela Hamlet någonsin, 1787.

– Det är utsålt lördag och söndag 25-26 Oktober men det finns några kvar till fredagen 24/10. Och till nästa helg 31 Oktober – 2:e November går det bra att beställa! förklarade Christel Olsson-Lindstrand, en av författarna. Till nästa helg 31 Oktober – 2:e November på Pelarteatern i Alafors, samt extraföreställningen 9/11 på Dergårdsteatern i Lerum går det bra att beställa!

Rekommenderas starkt!

Pjäsen är underhållande, lätt att förstå och familjevänlig (inga triggerwarnings) och i viss mån lärorik.
– Många kanske inte vet att på den tiden fanns det visst god teater och kultur utanför de kungliga hoven.

De första tre föreställningarna av pjäsen visades i Nödinge på Kulturum, däribland premiären. De återstående föreställningarna spelas i på Pelarteatern i Alafors (gamla fabriken) och den sista spelas i Lerum på Dergårdsteatern 9:e November.

Teatervindens medverkande sade att de alla var nöjda och kritiken som mottogs från olika håll var positiv. På de här småscenerna är det också möjligt för publiken att spontant prata med ensemblen efteråt, det blir direkta recensioner och reflektioner från de glada åskådarna.

– Görbra, sade Kent Carlsson, en av författarna som också spelar Herr von Gedda, i pjäsen. Det är alltså pappan till fröken Sara som rymt till teatern, där finns dock den ständigt kvinnotjusande Greve Liebelöwen som kombinerar förförelseknep med utpressningsmetoder, men inte lyckas alls.

Handlingen i korthet

Huvudpersonen är Patrick Alströmer som skaffat teatern och lämnat sin ansvarstyngda roll inom den begynnande industrialismen för att driva teatern i Göteborg. Hans fader Jonas Alströmer spökar för honom och han våndas under repetitionerna av ”Hamelette, som den från franska översatta pjäsen brukade kallas då.

Mycket bygger på verkliga personer som fanns med kring Alströmer.
– Våra pjäser bygger alltid på basfakta, vi har lagt tid på efterforskning, sade Kent Carlsson. Också andra pjäser som ”Guldtunnan” vilken handlade om den rikaste kvinnan i Sverige i Alströmer och Sahlgrens-släkten och spelet om Linnés apostel Per Osbeck från Hålanda, vittnar om detta.

De mest kända produktionerna med Kent och Christel är nog ”Alesnickarna” och ”Som dansen går”, där en väldokumenterad halshuggning i Skepplanda gestaltades. Han och Christel har hållit på med teater sedan 1982. Oftast är ABF med och stödjer produktionerna.

Flera sångnummer, både jazz och klassik

I den här pjäsen, Commediehuset på Sillgatan” är det inte oväntat, flera sångnummer, både jazz och klassik, samt flera av Fredmans Epistlar. Därför är också Carl Michael Bellman men han har skrivkramp pjäsen igenom.

En kort mozartduett kan nog kännas igen med. Plus ett par jazziga nummer med stort moment igenom, sjungs av ”Kulturkonsulenten”. Kulturkonsulenten är en slags statlig störande individ som övervakar Alströmer och hans teatergäng och låter veta att det måste gå med vinst om de skall ha statsstöd. Det uppges vara en känga riktad åt kulturministern Liljestrand, eftersom namnet är förväxlande likt.

Slutet blir ganska så lyckligt också för Greven ändå. Även för Kulturkonsulenten, de unga skådespelarparen och alla andra sidokaraktärer som finns med. Mer bör vi inte avslöja. Gå och se den.