Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

SJ:s och VR:s hemliga tåg till Borås

245 kronor med SJ snabbtåg Borås - Stockholm helt utan tågbyte. Hur är det möjligt? De okända men superbilliga, tillfälligt omledda tåg som går Göteborg-Stockholm och vice versa, över Borås C finns endast på grund av banarbeten. I vanliga fall struntar SJ och Västtrafik i stort sett i regionens näst största stad, Borås.

Inte hemliga tåg, men definitivt okända och superbilliga. I år har man under olika perioder av Banarbeten kunnat åka både SJ snabbtåg och VR snabbtåg mellan Borås och Stockholm. Trots att SJ hade lagt ner linjen.


Efter att SJ på nytt tog bort de direkttåg som återinfördes Borås Stockholm till följd av perioder av fordonsbrist återkom tågen fast på andra tider. Det rör sig om tillfälligt omledda tåg som går Göteborg-Stockholm och vice versa.

Också finländska statens VR (som tidigare var MTR express) leder om ett par tåg per riktning över Borås. Inget av de båda reseföretagen verkar göra reklam för det (vad vi känner till). Det är något som resenärerna istället får upptäcka i sökmotorn slumpmässigt eller höra som skvaller av andra resenärer.

Nedan visar vi ögonblicksbilder från bokningsdialogen (som vi tittade på 11:e Oktober) avseende de här tågen. Tydligen är det för SJ de tågen med minst attraktiva avgångstider som leds om via Borås C och därmed är det väldigt låga priser som 245 kronor.

Annars är det tydligt sedan många år att städer som Borås och Sjuhäradsbygden inte är affärsmässigt intressant fös SJ och Västtrafik som står föranslutningstågen till Herrljunga och invånarna och företagen i området får stora nackdelar av det.

Vid kontakt med SJ och västtrafik får man inget vettigt ur dem. Ingen av parterna vill förbättra anslutningarna till och från Herrljunga och det är lika eller sämre än på 1980 / 90-talen när det inte fanns snabbtåg eller var nytt. Detta trots att den järnvägen helupprustats för stora pengar.

Det är alltså endast tillfälligt som Borås har fått några direkttåg till och från Stockholm. När sträckan Göteborg-Alingsås är färdigupprustad (elmatningen byggs om helt) så försvinner alla direkttåg via Borås igen.

Det normala är att ett fåtal SJ snabbtåg, oftast endast, fyra per riktning, stannar i Herrljunga, med dessa kan man åka Borås -Stockholm eller åter på ungefär 3 timmar och 20 minuter. Alla andra varianter oavsett om det är via omvägen över Göteborg, över Herrljunga och sedan ytterligare byte i Skövde, eller över Småland med byte i Alvesta, ger nära fem timmar eller över det.

För tydlighets skull nämner vi att trots att Västtrafik i samarbete med SJ byggt ut mycket tät regionaltågstrafik mellan Göteborg och Stockholm över Örebro och Västerås, så har man inte ökat anslutningar i Herrljunga från Borås och Uddevalla – det har istället minskats. Sista tåg från Uddevalla går sedan flera år vid 17.00 mot tidigare på 1900-talet 19.00.

Senaste (rationella förbindelsemed normal restid och hemkonst före midnatt) går från stockholm vid 18.00 med sistaanslutning Herrljuga -Boråås samtUddevalla. Men det de senare avgångarna från sTockholm til Göteborg 19.00.