Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Göteborgs Hamn sponsrar rasistisk musikal åt barn i ”no-go-zoner” på operahuset

I bild: Natalie Chua, ensemble|Foto: Mats Bäcker / GöteborgsOperan

Gratis Miss Saigon med förfest åt Göteborgs förorters unga på Göteborgsoperan – Hamnen pröjsar

Miss Saigon med förfest –en kväll för Göteborgs unga. Göteborgs Hamn AB betalar 15:e Oktober biljetterna för 1 000 barn och unga från alla stadsdelar runt om i Göteborg. De bjuds in att gratis få se musikalen Miss Saigon på GöteborgsOperan.

Med fri entré och stor förfest där Göteborgs Hamn bjuder på macka och dricka i foajén den 15 oktober hoppas hamnbolaget och operan kunna inspirera fler unga till kultur som en meningsfull del av fritiden, berättar de. I partnerskapet ingår också Destination Tynnered, Handslag Bergsjön och Handslag Biskopsgården – alltså de ställen som är mångkulturella och där det finns no-go-zoner, mördats en polis etcetera.

Förrförra året sponsrade de ”Wicked”

– Det här blir en helkväll full av magi, fantasi och musik. Förrförra årets succé med musikalen Wicked gav verkligen mersmak – det blev en fantastisk kväll där operahuset fylldes av unga, och många var hos oss för första gången. Det här är en av våra möjligheter för att sänka tröskeln in till kulturen och tillsammans med Göteborgs Hamn och övriga samarbetspartners vet vi att det blir en minnesvärd kväll, sade Eva Essvik, chef partnerskap på GöteborgsOperan.

Syftet är ”ett enat Göteborg” istället för kundfjäsk

Idén till en barn- och ungdomsföreställning med fri entré och förfest föddes 2023 då man bjöd in till musikalen Wicked. Det blev en stor succé och nu har Göteborgs Hamn åter igen beslutat att byta ut sin traditionella kundkväll på GöteborgsOperan mot en stor barn- och ungdomskväll.

– Vi är många aktörer som vill bidra till ett tryggt och enat Göteborg, där barn och unga, oavsett bakgrund, får tillgång till meningsfulla fritidsaktiviteter som kultur kan ge. Den här satsningen är en del av vårt sociala hållbarhetsarbete, och att både hamnens kunder och medarbetare tydligt står bakom den gör den extra betydelsefull, säger Göran Eriksson, vd för Göteborgs Hamn AB.

Men musikalen bygger på rasistiska klichéer och sexualisering av asiatiska kvinnor

Men utanför de fina, helvita vänster-salongerna i västvärlden anses Miss Saigon (urpremiär 1989 i London) vara rasistisk, kolonial. Just på grund av Musikalens rasistiska klichéer skrev den USA-Syd-koreanska författarinnan Kimber Lee, pjäsen ”Untitled fuck Miss Saigon play”, som vann Bruntwood International Prize for Dramatic 2019. Intressant att Göteborgs Hamn och GöteborgsOperan ser den som enande för ungdomar. Totalironi i detta PK-sammanhang, inte sant? Faktum är att också GöteborgsOperan fyllt uppsättningen med skådespelare och statister av asiatiskt ursprung, ingen är från mellanöstern eller Afrika, liksom svårt att lämna schablonerna när man gör Miss Saigon. Tror de inte att ungdomarna fattar eller?

Kanske de klickéartade framställningarna av asiater i Miss Saigon kan överskylas med lite vanlig anti-amerikanism?
Foton: Mats Bäcker / GöteborgsOperan.

Vad sker under evenemanget – slipper de sitta och stilla se hela musikalen igenom?

GöteborgsOperan förklarar att den internationellt uppmärksammade musikalen Miss Saigon skildrar en stark kärlekshistoria i skuggan av 1970-talets krig i Vietnam.

”Den handlar om kärlek, krig och svåra val. Den börjar år 1975 i landet Vietnam. Där pågår ett krig. Kriget kallas för Vietnamkriget”.

Musiken är skriven av Claude-Michel Schönberg, med texter av Alain Boublil och Richard Maltby Jr.

Detta kan emellertid vara alldeles för tråkigt för ungdomarna, därför har man ordnat massa jippo kring det hela. Det är ju bara frivilligt att se hela Miss Saigon.

Förfest och massa coola mångkulturgrejer hela kvällen.

Vi läser i hamnens pressinfo att de mångkulturella unga storstadsinvånarna innan föreställningen garanteras en najs förfest i foajen. Som många vet är det enorma mingelytor i GöteborgsOperans foaje. Perfekt för mingel och möten ju! Men av programmet ser man inte mycket spår av vare sig opera eller kulturell bildning utöver föreställningen.

Utöver förfestande kan ungdomarna från förorterna kan testa VR – operaverse och givetvis få introduktioner av musikalen Miss Saigon. I programmet bjuds de även att dansa till Rya Beats med Cajon ensemble från Ryaskolan eller ta del av Stories from Angered där Angereds Bokmässa driver ett projekt kring skrivande och storytelling.

Utdaterade kulturvänster- sosse-liberala- och VPK-kärringidéer om att få ungdomar till kulturen

Vidare kan de dessutom lyssna till Elmedina Sacirovic en as-känd17- åring som imiterar Veronica Maggio och blivit känd för att ha mimat till Runnin’ av Beyoncé. Men här vill man lyfta fram hennes PR-framgångar genom en SVT-dokumentär. Elmedina sjunger låtar från dokumentären ”You die when you´re” young.

En enkel faktakoll ger att Elmedinas imitationer och variationer av Veronica Maggio-låtar endast är ett pinsamt ylande och kåtstönande i falsett och artisteriet går ut på att vara snygg, kanske se porrig ut. Vad har det på Operan att göra?

Vi vill att ungdomar skall komma till huset”, brukar både politiker och andra säga. Det är nog så primitivt man tänker här.

Utövar det frivilliga momentet att verkligen se hela Miss Saigon, så kan ungdomarna dansa breakdance med gruppen Ultimate BBoys. Vidare finns där utställare från Kulturskolan, Stories from Angered, Atom Studios, Skapa, Rya Beats. Det är också möjligt att få träffa Unga ambassadörer från operan, står det i hamnens pressmeddelande som en bisats. GöteborgsOperans egna danskompani skall framföra Atlas song och bjuder in till samtal – något som nog låter rätt ”penjos-aktigt”, samtal kring kulturen.

Vår genomskådande analys av jippot

Sluta Operan, försök inte konkurrera med frikyrkan eller de vanliga kommunala fritidsgårdarna och det kommersiella ”ljudproducerande globala kapitalet”. Stå istället för er kärnverksamhet och säg nej till rappare, brejkdans och rumpviftande 17-åringar och andra ylande ting som inte kan noter. Ge gärna ungdomar exempel på riktig opera men tacka nej till de här extrastålarna och de externa kraven på förortsanpassning.

Om offentligägda kulturinstitutioner vill lära ungdomar att gilla kultur så måste de istället lyfta fram de europeiska kulturernas storhet och inte anpassa sig till new-york-gettho-style-ho´s-and-bro´s och billighetskommers med superlåg verkshöjd.

Men, som ett eko av 1980-talets självsäkra VPK-kärringar, elitistiska nolletalls-liberaler och okunniga fotbollssossar och deras efterföljare upprepas nästan exakt samma idéer. De tror sig veta att om man reducerar allt germanskt, kristet och patriarkalt svenskt till ett minimum nära noll, så kommer nog ”ungdomarna” till kulturen. På den tiden avsåg man kanske främst missbrukande tonåringar, men nu är den enda målgruppen som räknas utomeuropéernas barn i förorterna. Varje gång.

Om Göteborgs Hamn, dess ägare och Regionen hade haft en genomtänkt och vettig kulturell upplärningsambition för ungdomar som sträcker sig millimetern längre än att bara pröjsa (synonym till bezahlen), så skulle de gått till Kjellsson på Göteborg Baroque och önskat få bekosta en megaturné i hela Västra Götaland med Juloratoriet av Johann Sebastian Bach.

Göteborg Baroque och liknande orkestrar skulle kunna spela t ex Juloratoriet av J.S. Bach för ungdomar i hela Regionen, istället för att rappare och rumpviftande brudar som inte en kan noterna, får pengarna. Det gäller för de stora ”kulturfinansiärerna” som Göteborgs Hamn och andra, att kunna välja rätt mellan gangsteranarkism-värdegrund pro slaveri, prostitution och slaveri, eller kristen värdegrund för fred och frihet och mänskliga rättigheter. Om det är så som de säger, att de vill förena människor.
Foto: Göteborg Baroque, Facebook