Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Eddie Meduza-stipendiaten Bromander och pastorn Johansson om socialt engagemang, utanförskap och hopp

Göta-redaktionen mötte Pastor Martin Johansson och den förste mottagaren av Eddie Meduza stipendiet, Henrik Bromander. Här får vi del av ett intressant djupare samtal om Errol Norstedt.

Errol Norstedt, människan bakom den populära artistpseudonymen Eddie Meduza kännetecknades av rotlöshet utanförskap och som barn flyttade han ofta och blev tidigt alkoholiserad. De stora framgångarna som artist slog följe med skandaliseringar och hån och många missförstod honom

Vi fick under det här samtalet även veta mer om Eddie Meduzas / Errol Norstedts besvikelse över att han i praktiken aldrig tilläts sjunga kristen musik, det ansågs inte kommersiellt gångbart av förlagen och kyrkorna var å sin sida rädda för att han skulle göra bort sig och publiken blev griniga för de krävde snusk och grov satir.

Errol Norstedt var i motsats till vad många föreställer sig, grundad i kristen tro redan från barnsben.

Martin Johansson vill att Eddie Meduza skall symbolisera hopp och tro på Jesus. I all misär så var det just det som Errol Norstedt hade när det var som mörkast.

Ungdomskvällen av Eddie Meduzafestivalen innehöll också flera kristna sånger framförda avkända popartister.

Eddie Meduza stipendiet

Motiveringen till valet av Henrik Bromander som mottagare av det första Eddie Meduzastipendet löd:

”Gör verklig skillnad i kampen mot utanförskap och ensamhet. Bygger gemenskap och inkludering och använder musik, kultur eller kreativitet som verktyg. Gör skillnad lokalt, gärna med ett hjärta för dem som ofta glöms bort”.

Stipendiet delades ut av Eddie Meduza sällskapet och Eroll Norstedts söner Anders och Erik Norstedt.

Av artighet frågade vi inte något om den ganska vänsterprofilerade punkartisten Henrik Bromanders bakgrund. Han är verksam i flera punkband med obskyra namn som Bödel, Vänsternäve, Pastoratet.

Martin Johansson bjöd desto mer på sig själv och sin bakgrund i intervjun. Han lyfter ofta i samtal och predikningar bibeltexten Lukas 19:5 där Jesus mötte den korrupte tullaren Sackeus, vilken satt uppe i ett träd för at se och höra Jesus. En väl lämpad liknelse som passar nästan alla fall där någon utstött eller föraktad person får möta Jesus.

”I dag skall jag gästa ditt hem Sackeus. Eller i 1917 års översättning: ”Sackeus, skynda dig ned, ty i dag måste jag gästa i ditt hus”.

Det är en klar anfordran till livsstilsförändring. Det är inte endast att människor kallas och välkomnas som är relevant, de måste själva inse och önska att en verklig livsstilsförändring måste komma till stånd.