Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

SD vill utveckla DVVJ till Bengtsfors

Sverigedemokraterna twittrar redan nu ut vallöften avseende Västra Götalandsregionen. Järnvägen Mellerud – Bengtsfors, även kallad De Vackra Vyernas järnväg (DVVJ, urrsprungligen Dal–Västra Värmlands Järnväg Mellerud-Arvika) är ett angeläget ämne för partiet, berättar de.

Det är intressant att partiet vill satsa på den här järnvägen eftersom den är oerhört viktig för industrins logistik och har tidigare om åren nödstoppats efter urspårningar och dåligt underhåll. Regionen finansierade reparationer när Trafikverket inte hade pengar. Sverigedemokraterna uttrycker tydligare än förut tanken att det måste gå leva och arbeta i hela regionen och möjlighet till pendling med tåg måste finnas också i Dalsland.

Kan det därmed bli lokaltåg Bengtsfors – Göteborg? Fram till mitten av 1980-talet fanns det bussar som gick utan byten Bengtsfors -Göteborg, men det stoppades av Göteborgsregionens kommunalförbund (11-12 kommuner runt Göteborg) som fortfarande försöker motverka regionförstoringen och istället förtäta redan överexploaterade områden.

Hittills har endast de större städerna i Västra Götalandsregionen knutits närmare varandra, men i anmärkningsvärt många fall går det inte att pendla ens mellan större grannkommuner.

I den här nya SD-retoriken vill partiet tydligare förmedla ett budskap om att de kämpar för en tillgänglig landsbygd och som de faktiskt säger allt oftare, ”hela regionen måste utvecklas”.
”Vi vill därför satsa på att utveckla och stärka Dalslands järnväg”, förklarar de.

Exakt vad för trafik Sverigedemokraterna tänkt sig på DVVJ bör de nog komplettera med. Skall de styra om medel från Göteborgs gigantiska spårvagnsinköp eller andra tåginköp för att köpa diesel- eller bimodala fordon? Vill de stoppa de rödgrönas kostsamma satsning på särskilda lokaltåg Trollhättan – Halden utöver den norska tågen, till förmån för en satsning på DVVJ?

Även Moderaterna i Dalsland har uttalat sig för järnvägen

Vi har fått nys om att andra partier, men främst på lokal nivå i Dalslandskommunerna engagerat sig för sin järnväg. Moderata kommunalråden i Bengtsfors och Mellerud skickade en skrivelse till regeringen om behovet av större upprustning med ett långsiktigt perspektiv.

Sverigedemokraterna vill satsa på DVVJ, järnvägen mellan Mellerud och Bengtsfors.
Göteborgs lokala arbetsmarknadsregion sträcker sig numera från Mellerud i Dalsland till Falkenberg i Halland. Trots det är tågtrafiken till stor del uppbyggd som om endast området två – fyra mil från Göteborg är det som är relevant. SD:s utspel om att satsa på tågtrafik DVVJ för att rätta till 40-50 år gamla missförhållanden är i grevens tid. 68:ornas 1970-talsidé om en betydligt mindre ”Göteborgsregion” innebar en allvarlig skada för alla som levde mer än 40 kilometer från Göteborgs centrum i de kommuner och städer som utgränsades från samarbete med Göteborg. Ännu finns inom Göteborgs stad och GR avsikter kvar att utgränsa både ”små skitkommuner” som andra städer som konkurrerar med Göteborg om företagslokaliseringar och unga invånare.